AKTIVITETER 2024
1. Fortsatt arbete för återöppnande av hela DHdJ
Vi tycker att det finns starka argument för att ta bort nedläggningshotet för Bollnäs-Furudal. Banan går att rusta upp för godstrafik i 40 km/h med 22,5 tons axeltryck för i sammanhanget blygsamt belopp enligt de professionella beräkningar som är gjorda. Vätgasdrift för lok kan om inte så lång tid ersätta fossila bränslen och även oelektrifierade banor har därmed sin självklara plats.
2. Upprustning av den yttre miljön i Göringen
Upprustningen av den yttre miljön i Göringen med hjälp av medel från Riksantikvarieämbetet är i stort sett klar! Återstår den stora uppgiften att hålla efter framför allt vegetationen. Vi planerar också att sätta uppen semafor på Dalforsplattformen men även dettta kräver stöd utifrån och en ansökan är skickad till Riksatikvarieämbetet. Byte av hängränna på godsboden samt komplettering av dressingaraget med en ny ränna är kvarstående arbetsuppgifter.
3. Röjningstillstånd 2023-24
Värt enträgna arbete med att röja spåret från busk och småträd fortsätter. Den som vill vara med och röja tar kontakt med Christer Hammare på telefon 073/839 61 36. Vi kan aldrig bli för många ute på spåret och det är ett viktigt arbete där resultatet oftast syns snabbt. Vem som helst med normal fysik kan delta med hjälp av armkraft och en bra spade.
Vi har ett tvåårigt röjningstillstånd. Sträckor där det bitvis återstår mycket arbete är Edsbyn-Voxna och väster om Viksjöfors. Håll utkik på Facebook där aktuella aktiviter annonseras med tid och plats!
Om du vill delta i olika DHdJ-aktiviteter så följ oss på Facebook eller beställ mailutskick om vad som pågår. Hör av dig till bengt.sandhammar@gmail.com så får du våra mailutskick och missar inget.
4. Hur undviker vi nedläggning Bollnäs-Furudal?
Inlandsbanan AB har begärt att få ta över de två icke trafikerade tvärbanorna Jörn-Arvidsjaur och Bollnäs-Furudal. Det pågår ett mycket stort arbete som berör Inlandsbanan i sig själv (även Mora-Filipstad) och hur det ska gå till med en upprustning och i vilken takt är långt ifrån klart. Vi håller tummarna för att Bollnäs-Furudal får vara kvar som järnväg men kanske i annan regi än Trafikverkets.
5. Reparation av Åssjöbo hållplatsstuga
Under 2009 flyttades den gamla hållplatskuren i Åssjöbo till Göringens stationsområde för reparation och återställande i ursprungligt skick. Den lilla byggnaden har stått i Hansjö utanför Orsa i många år och används som lekstuga. Nu är den åter vid DHdJ och är i föreningens ägo. Kuren är fint rustad utvändigt. Interiört saknas fortfarande vissa detaljer.
Förhoppningsvis kan vi flytta tillbaka hållplatsstugan till sin ursprungliga plats. Spårets framtid måste dock vara helt klar före flytt. Tillsvidare får huset stå kvar i Görningen. Bänkar och vedlår i hållplatskuren är återställda till ursprungligt skick.