DHdJ ÅRSMÖTE 2023
Årsmötet 2023 ägde rum på Alfta station 11 mars. Sedvanliga årsmötesförhandlingar där den avgående styrelsen fick ansvarsfrihet för det gångna året. Styrelsen omvaldes i sin helhet (se Föreningsinformation). Föreningen gjorde ett plusresultat ekonomiskt för tredje året i rad beroende på ökande medlemstillströmning, generösa frivilliga bidrag, bra netto på bokförsäljningen och inte minst noggrann koll på elutgifterna på Alfta station. En rad förslag på medlemsaktiviteter under 2023 finns och det kan hända mycket spännande. Följ oss på hemsida och facebook så får du veta mer vartefter.
BOKEN OM INLANDSBANAN
Många har köpt den första någorlunda heltäckande boken om Inlandsbanan - järnvägen som var dödsdömd men som mot alla odds överlevde till största delen. Järnvägshistoria blandas med kulturhistoria kring denna unika bana genom hela Sveriges inland. Nedläggningsbeslut, folkstorm och återuppståndelse genom Inlandsbanan AB - en politisk thriller med lyckligt slut. Boken är helt slutsåld men kom 2021 i rejält uppdaterad upplaga (utökad från 288 till 320 sidor) med stor del av fotografierna utbytta och texten aktualiserad med allt som hänt sedan 2015 när den förra boken kom.
Du kan beställa ditt exemplar av den nya Inlandsbaneboken via DHdJ:s hemsida eller direkt från författaren Bengt Sandhammar (bengt.sandhammar(a)gmail.com). Boken säljs också hos de flesta bokhandlarna. Finns den inte hemma så begär att de beställer hem. Det går också bra att köpa via Bokus eller Inlandsbanan AB. Utmärkt julklapp till alla som gillar järnvägens kulturhistoria!
TRAFIKVERKETS BESLUT OM UPPHÖRANDE AV UNDERHÅLL BOLLNÄS-FURUDAL
Trafikverkets styrelse beslutade i juni 2015 om upphörande av underhållet mellan Bollnäs och Furudal. Detta beslut öppnar för en nedläggning av banan från och med 2018 om ingen annan aktör tar över. Beslutet har lett till en stor aktivitet för att få till en intressent som tar över banan och rustar upp den för trafik igen.
Inlandsbanan AB har gjort utredningar om upprustningskostnader och trafikunderlag.
Tidigare infrastrukturminister har uppvaktats och banans framtid har också diskuterats med Trafikverket vid ett flertal tillfällen. En grupp med representanter för kommunerna efter Bollnäs-Orsa är också aktiv med frågan. Sist men inte minst arbetar OJF och DHdJ oförtrutet vidare för att få till en lösning.